Hvad er et EAN-nummer? | Alt du skal vide
EAN-nummeret hjælper både offentlige og private virksomheder med at holde styr på dokumenter og varer. Både offentlige institutioner og private virksomheder benytter EAN-numre, særligt når der skal sendes elektroniske fakturaer eller arbejdes med automatiserede processer. I denne artikel får du en komplet introduktion til, hvad et EAN-nummer er, hvordan det bruges, og hvem der har brug for det.
Indholdsfortegnelse
Thomas Vig Berg
Seniorjurist, Lead på Erhverv
Mirah Grønbæk
Studentermedarbejder
Hvad er et EAN-nummer?
Et EAN-nummer (European Article Number) er en 13-cifret identifikationskode, der bruges til at identificere produkter, virksomheder og offentlige institutioner. I Danmark anvendes EAN-nummeret primært som en elektronisk adresse til modtagelse af fakturaer, især i forbindelse med offentlige institutioner. EAN-nummeret er teknisk set det samme som et GLN-nummer (Global Location Number), som er den internationale betegnelse for systemet.
Landekode
De første tre cifre i EAN-nummeret angiver landekoden. I Danmark begynder EAN-numre typisk med 579.
Virksomhedens identifikationsnummer
Herefter følger virksomhedens identifikationsnummer, som sikrer, at den enkelte organisation er entydigt identificeret i systemet.
Varenummer
De sidste cifre identificerer afdelinger, produkter eller modtagere inden for virksomheden og muliggør præcis digital adressering.
Hvad bruges et EAN-nummer til?
EAN-numre anvendes i en lang række sammenhænge:
- Elektronisk fakturering: Når man sender fakturaer digitalt – særligt til det offentlige – skal fakturaen sendes til et specifikt EAN-nummer, som fungerer som en digital modtageradresse.
- Stregkoder: EAN-nummeret bruges også til at generere stregkoder, som benyttes i detailhandlen til at identificere og scanne produkter.
- Logistik og lagerstyring: Mange virksomheder anvender EAN-numre til at holde styr på varer og lokationer i forsyningskæden.
Hvem skal have et EAN-nummer?
Alle offentlige institutioner i Danmark har et EAN-nummer og modtager som udgangspunkt kun elektroniske fakturaer sendt til dette nummer. Private virksomheder er ikke forpligtet til at have et EAN-nummer, men det kan være en fordel, særligt hvis man arbejder med elektronisk fakturering, produktmærkning eller samarbejder med større kunder og leverandører.
Hvordan får man et EAN-nummer?
Anskaffelsen afhænger af, hvilken type organisation du repræsenterer:
- Offentlige institutioner får deres EAN-numre af den ansvarlige region eller kommune, som institutionen er tilknyttet.
- Private virksomheder skal ansøge via GS1 Denmark, som er ansvarlig for tildelingen. Her registrerer man sig, betaler et årligt gebyr og modtager derefter sit EAN-nummer.
Sådan kan TestaViva rådgive og hjælpe dig
Hos TestaViva kan vi hjælpe dig med at skabe overblik og struktur i dine erhvervsmæssige forhold. Uanset om du står over for at skulle etablere en ny virksomhed eller vil lave selskabsændringer, kan vi tilbyde rådgivning, der tager udgangspunkt i netop din virksomheds behov.
Oftest stillede spørgsmål
EAN-numre for offentlige institutioner kan findes i NemHandelsregisteret. For private virksomheder kan du søge på GS1 Denmark eller finde nummeret i deres faktureringsoplysninger.
Nej. CVR-nummeret identificerer virksomheden i Det Centrale Virksomhedsregister, mens EAN-nummeret er en elektronisk adresse til dokumentmodtagelse.
Du skal have et EAN-nummer, hvis du sender elektroniske fakturaer til offentlige modtagere. Det er også en fordel ved produktmærkning og effektiv logistik.
EAN-numre for offentlige institutioner er offentligt tilgængelige via NemHandelsregisteret. Mange private virksomheders EAN-numre kan også findes via GS1 Denmark, men det afhænger af, om virksomheden er registreret der.
Bestil uforpligtende opkald
- Lad vores kunderådgivere give dig et overblik over hvilke dokumenter der kan hjælpe dig
- Personlig rådgivning og tryghed
- Er du kunde hos en af TestaVivas samarbejdspartnere opnår du rabat på alle løsninger
Er du kunde hos en af vores samarbejdspartnere?
Som kunde hos en af vores samarbejdspartnere, opnår du en rabat på dine juridiske dokumenter uanset hvilken løsning du vælger.
Log ind eller opret din bruger og se dine partnerfordele her.